julestrømper

3 julestrømper har blitt strikket i adventstiden.

IMG_6488

Disse er strikket uten mønster men med litt inspirasjon fra flere steder. Julegrisen, juletreet, ekorn og bordene er tatt fra Arne og Carlos sin julekule bok. Bokstavene er strikket på frihånd. Hælfellingen er gjort etter oppskrift fra myobu sin blogg. En god og enkel oppskrift. Dette var faktisk første gang jeg strikket hælfelling og det var langt fra så vanskelig som ryktet skal ha det til. Den øverste kanten lagde jeg slik som linningene på simpelthen bukse som jeg viste frem tidligere i høst. Likte denne kanten så godt at jeg tenkte den kunne fungere på flere ting, og det gjorde den fint til en julestømpe.

Strømpene er strikket på pinne nr. 6, 16 masker på hver pinne (totalt 64m) og på dobbelt garn. Jeg har brukt PT2 fra Rauma i hvit og rød og et gullfarget garn jeg hadde liggende. Jeg har foret julestrømpene på innsiden slik at all godisen ikke skal henge seg opp i mønstertrådene. Foret er laget ved å måle opp ferdigstrikket strømpe, deretter vrangsydd og festet under kanten på strømpen.

IMG_6489

Reklamer

Twitter-bilde

Google+-bilde