ulldress med vevstrikk

Årets julestrikk var denne herlige ulldressen fra Pickles. Oppskriften heter fjøsdress og finnes i boken voksne ingen adgang.

IMG_6630

Jeg hadde fire nøster alpakkaull fra Sandnesgarn liggende og tenkte at denne gulfargen, som desverre er gått ut av produksjon, passet fint til en ulldress. Jeg er som nevnt tidligere litt over gjennomsnittet gla i gult. Desverre lagde jeg ikke en strikkeprøve før jeg satt igang og det viste seg fort at garnet var endel tykkere enn garnet som var anbefalt i oppskriften så her ble det flere ganger med opprekking og tilpassing. Lesson learned! Starter aldri igjen på et prosjekt uten en strikkefasthetsprøve! Dressen ble dermed strikket i str. 1 år i vidden og str. 2 år i lengden. Den ble litt mer baggy enn den burde ha vært, men det er vel ok med litt ekstra plass. Gikk også tom for garn på slutten så måtte skjøte på med brune kanter på armer og ben. På tross av litt startvansker og småtilpasninger ble jeg fornøyd med resultatet.

IMG_6631

Vevstrikk er veldig enkelt og fantastisk dekorativt. Anbefaler alle å prøve denne teknikken. Pickles har mange fine oppskrifter med vevstrikk.

IMG_6576

Legg igjen en kommentar

