Rillestrikket raglansjakke med hette

Jeg falt straks for denne ulljakken da jeg så den i sandnesgarns babyhefte lun start. En lys grå rillestrikket ulljakke med hette. Pefekt til vår og høst!

IMG_7012

Denne har jeg strikket i størrelse 2 år og den er til Nicolas. Ulljakker og gensere får vi rett og slett ikke nok av. De brukes hver dag både inne og ute, under jakka eller alene på varmere dager. Jakkene er ekstra gode å ha i norsk klima med store temperaturforskjeller.

IMG_6985

Jakken tok en stund å strikke. Rillestrikk på pinne 3 går ikke akkurat fort framover. Det er første gang jeg prøver raglansfelling på langs, altså en strikker først forstykket, deretter en arm, så bakstykket, en ny arm og til slutt det siste forstykket. Jakken må sys sammen i sidene og under armene i ettertid.

IMG_6978I de to bildene over er jakken uten montert hette på. Vi brukte den slik noen uker før hetta ble ferdig. Nesten like fin uten hette synes jeg.

Knappene er de samme som på den grønne høstjakken jeg strikket i fjor. De er arvegods fra pappas onkel Jon som som sparte på slike knapper. Er så gla i disse knappene – og de nymotens versjonene er kjempedyre så disse er jeg ekstra heldig som har arvet.

IMG_7015

 

 

 

5 thoughts on “Rillestrikket raglansjakke med hette

  1. Tilbaketråkk: barselgave: guttelue | vrangt

Legg igjen en kommentar

