Bambusgarn!

Endelig har jeg fått testet bambusgarn – det har jeg gledet meg til lenge. Jeg har testet Boo Boo fra Pickles i fargen mørkeblått. Valget falt denne gangen på en babydrakt til lillebror som jeg har strikket tidligere: pocketplaysuit fra ministrikk.IMG_7810

Bambusgarn har blitt populært i det siste. Grunnen til dette er de unike egenskapene til bambusen, det varmer like godt som ull men her helt kløfritt. Det kjennes silkemykt ut mot huden. Det regulerer altså temperaturen godt både i varme og kulde og tørker fort. Du kan lese mer om bambus herIMG_7808

Kvaliteten på garnet synes jeg er god. Det minner om bomullsgarn i måten det oppfører seg på. Du får altså ikke den gode strukturen som er i ullgarn. Det har også en tendens til å flise seg litt opp i endene. Som dere ser på bildet over har ikke garnet jevnet seg godt ut øverst på playsuiten hvor det er strikket frem og tilbake og ikke rundstrikk. Jeg la plagget i press mellom to fuktige håndklær over natten som jeg pleier å gjøre med alle ullklær. De var nok dessverre litt for varme for drakten krympet litt. Bambus skal ikke vaskes på høyere en 30 grader.

IMG_7804

Alt i alt er jeg passelig fornøyd med dette garnet. Du mister en del av de gode kvalitetene ved ull men det er et godt alternativ til de som har atopisk eksem eller er allergiske mot ull. Neste gang vil jeg nok velge et plagg som skal rett på huden, for eksempel en babylue eller babybukse.

Legg igjen en kommentar

