Ulljakke i vevstrikk

Dette er en av sommerferiens strikkeprosjekter, en ulljakke som lillebror skal få bruke til vinteren. Denne er fra boken voksne ingen adgang av Pickles. Oppskriften heter søndagssett

IMG_7795

Vevstrikk er en absolutt favoritt hos meg. Det er enkelt og veldig effektfullt. Det blir ganske tykt siden du har med deg to farger hele tiden rundt. Dette er altså en skikkelig vinterjakke.

IMG_8198

Synes fortsatt ikke jeg får pene kanter når jeg plukker opp masker til stolpene. Noen som har noen gode tips eller råd til hvordan dette kan gjøres penere?

IMG_7797

Her har jeg brukt et grått garn, babyull fra stoff og stil og som mønsterfarge har jeg brukt hvitt restegarn lanett fra sandesgarn som jeg hadde liggende. I den originale oppskriften er det anvist to mønsterfarger som brukes annenhver runde.

Som dere ser er det strikket inn noen grå striper i jakken. Rett etter raglanøkningene er ferdige tror jeg det er en feil i oppskriften i boka. Jeg endte ihvertfall opp med å få en ekstra rille med grått og da jeg ikke orket å rekke opp for å få vekk denne da jeg skjønte det litt lenger ned valgte jeg heller å legge inn en grå stripe til og tilsvarende på armene. Slik fikk altså denne jakka sitt særpreg:)