strikk til flyktninger: hvordan kan du hjelpe?

Jeg er sikker på at mange av dere som leser dette har tenkt det samme som meg i løpet av de siste ukene… Hvordan kan jeg hjelpe? Ulltøy varmer – men hvorskal jeg gi? Og hva trengs?

I dette innlegget har jeg samlet informasjon om innsamling og donasjon av strikk, pinner og garn til flyktninger. Håper det kan inspirere mange av dere flotte strikkere der ute til å gi bort noe av det dere lager eller har på lager. Her vil det være mest informasjon om Oslo-området siden det er der jeg bor. Jeg oppfordrer andre strikkebloggere til å lage lignende oversikter over hvor det samles inn strikk i ditt nærmiljø.

Jeg samler inn strikkeplagg til flyktningmottakene på Dikemark og Hvalstad etter oppfordring og kontakt med gruppen «strikk til flyktninger – asker og bærum». De ønsker seg luer, votter, sokker og skjerf i både voksen og spebarn/barnestørrelser. Det trengs også strikk til ungdommer i alderen 15-18 år. Ulltepper og annen strikk er også velkommen. Strikk kan leveres direkte til meg på Makrellbekken i Oslo – eller jeg kan også hente i nærområdet hvis du ikke har mulighet for å levere selv. Ta kontakt på josaltnes@gmail.com

Her er noen av plaggene jeg har funnet fram fra strikkeskuffen som vil bli donert til mottakene. Mer skal det bli.

Generell informasjon og kontakt:

Innsamling av ferdig strikkede plagg 

Warm Greetings

Det finnes flere facbook-grupper som organiserer innsamling av strikk til flyktninger. Her er er en liste:

Strikk for flyktninger

Strikk til flyktninger – asker og bærum

Ull er gull – knitalong for barn på flukt

Er ikke din gruppe på listen min? Send meg en mail (josaltnes@gmail.com) eller kommenter under på denne blogposten så legger jeg til din gruppe.

Innsamling av garn og pinner

Har du pinner og garn du ikke bruker? Bruk denne anledningen til å rydde i strikkeskuffen. Solidaritetsnøster jobber for å gi flyktninger og asylsøkere en bedre hverdag ved å gi dem garn og pinner, og strikkeopplæring hvis det trengs. De jobber med syriske flyktninger både i Tyrkia og på asylmottak i Norge.

De tar imot garn og pinner på husfliden og det grønne hjørnet i Oslo. Les mer om hvordan du kan gi her

Strikk et lappeteppe med restegarn

Initiativet strikk for Syria oppfordrer til å strikke ulltepper. På facebooksiden finner du en enkel oppskrift på ullteppe. Teppene samles inn via dråpen i havet – du må selv ta kontakt med et leveringsted nær deg. Du finner en liste med leveringsteder i en liste under «filer» på facebookgruppen til dråpen i havet.

Jeg har startet på et teppe som strikkes etter oppskrift og oppfordring fra denne gruppen. Jeg oppfordrer alle mine strikkevenner til å gjøre det samme!

Reklamer

4 thoughts on “strikk til flyktninger: hvordan kan du hjelpe?

Twitter-bilde

Google+-bilde