Bursdagsgave: ballerinaromper

Min niese Hedda fylte 5 år nå i september. Årets bursdagsgave ble denne ballerinadrakten. Denne har jeg hatt lyst til å strikke helt siden mønsteret ble lansert av den flinke strikkeren Sara Langvik Berge. Du finner mønsteret her. Årets fineste strikkemønster mener jeg. Kan ikke annet enn å elske det fine ryggpartiet. Sjekk #ballerinaromper for uendelig mange fine versjoner av denne drakten på instagram.

IMG_7824

 

I sommer fant jeg en aldri så liten skattekiste på hytta på sørlandet: min mamma’s tante Sylvia sitt syskrin. Der lå det en stor pose med gamle knapper som har vært veldig gøy å titte igjennom. Blant annet fant jeg en hel haug hvite nydelig knapper hvorav to fikk plass på denne drakten. Jeg synes det er ekstra gøy når jeg kan bruke gamle knapper på plaggene jeg lager, da knyttes det også en historie til det jeg lager. Hedda heter Hagvoll til mellomnavn, tatt etter nettopp huset vårt på Sandøya: Hagvollen. Derfor passet det ekstra bra at hun kan ta i bruk tante Sylvia’s knapper.

Til bodyen har jeg brukt mini duett, som er en mix av 55% bomull og 45% merinoull. Dette er et godt alternativ til barn som ikke liker ullgarn. Ved å kombinere ull og bomull får du et mykere garn samtidig som ullen sørger for at du får fint hold og struktur i plagget, som en mister hvis en går for rent bomullsgarn. Merinoull er som kjent den mykeste av alle ullgarn og skal være helt kløfritt og kan brukes også på eksembarn. Her har jeg valgt fargenummer 4312. Ballerinaskjørtet er strikket i silk mohair, også fra sandnesgarn. Farge grå 1032.

IMG_7827

Legg igjen en kommentar

