min første steek

Her kan du lese om hvordan det gikk det da jeg for første gang har strikket en jakke rundt og klippet opp foran, steeking som det heter på engelsk – klipping i strikketøyet på godt norsk 🙂

Denne prikketrøjen har jeg brukt en evighet på. Jeg begynte engang i vår men ble liggende nederst i kurven da jeg skulle begynne på prikkene. Første problem var fargevalg, jeg var innom gule og mørkegrønne prikker, men ble ikke fornøyd med noen av de. Etter flere gangers opprekk ble den liggende nederst i kurven igjen. Det var først da pickles lanserte #ufoktober2015 jeg bestemte meg for å få den ferdig. Altså Pickles oppfordret alle til å finne fram sine UFOer – unfinished objects – og gjøre de ferdig i løpet av oktober.

IMG_8714

Etter en ny tur på garnbutikken falt jeg for den olivengrønne fargen i tynn merinoull fra sandnesgarn. Synes den lysegrønne som er brukt i oppskriftshefte er nydelig men fant ingen i den tonen som jeg likte. Tynn merinoull er det garnet jeg har brukt på resten av jakken også. Etter mønsterstrikken plukket jeg opp masker til knappestolper og strikket disse. Det ble et par ganger opprekk der også – da jeg etter å ha konferert med en venninne og hennes strikkemamma skjønte jeg hadde helt feil teknikk på å plukke opp masker. Men nå er den feilen korrigert og stolpene ble mye bedre. Da så jakken slik ut:

IMG_8688Jeg la altså til på mønsteret 9 rettmasker, og strikket mønster over den delen som har mønsterstrikk. Jeg fikk tips på instagram om at det blir penere om man strikker 1 vrang, 7 (evt. 5) rette, 1 vrang. Da vil brettekanten folde seg penere inn i ettertid. Det får bli neste gang. Deretter sydde jeg to rettsømmer med veldig små sting med ca. 1,5 cm mellomrom i midten. For å være helt sikker la jeg på en ekstra runde med sikk-sakk-søm over rettsømmen. Deretter klippet jeg opp mellom sømmene og la på en ekstra sikk-sakk søm over sårkantene. IMG_8692

IMG_8694Nå gjenstod det bare å brette kantene pent inn og sy de fast på baksiden. Jeg ser noen legger på kantbånd over sårkantene før de festes, det blir veldig lekkert. Får prøve det også neste gang. Tilslutt sydde jeg i knapper. Disse fant jeg på sømsenteret i akersgata i Oslo. De har veldig godt utvalg av knapper – anbefales!

Alt i alt må jeg si at dette var mye lettere enn forventet. Ganske fort gjort også. Helt klart et mye bedre alternativ enn å strikke vrangmasker tilbake for å få jakker.

Jammen vant jeg sammen med 11 andre fantastiske UFO’er #ufoktober2015 hos pickles også. Det var utrolig moro! Anbefaler alle å ta en titt på alle de flotte prosjektene som har blitt hentet ut fra nederst i strikkekurven denne måneden. Utrolig mye fint. Her er jakken fiks ferdig.IMG_8710

 

 

1 tanke på “min første steek

  1. Tilbaketråkk: navnefest | vrangt

Legg igjen en kommentar