17. mai – de fineste strikkeoppskriftene til fest

Det nærmer seg 17. mai og på instagram florerer det av flotte 17. mai antrekk i strikk både til barn og voksne. En trenger ikke nødvendigvis et eget festplagg for å bli fin til 17. mai, en blå strikkeshorts og strikkejakke kan for eksempel være kjempefint til gutt. Pocketplaysuit er også en favoritt hos mange ser jeg. Eller hva med å bytte ut snorene på en lue eller kyse du allerede har med sløyfebånd i rødt hvitt og blått? Det er mange muligheter! Sjekk  #17maimedministrikk for masse fin inspirasjon.

Nedenfor har jeg plukket ut mine favorittoppskrifter. Disse kan brukes til langt mer en en 17. maifeiring: bursdager, konfirmasjon, bryllup og sommerfest.

Matrosdress fra Pickles

IMG_7135

Matrosdressen fra Pickles er min absolutte favoritt. Denne oppskriften har jeg brukt selv og dressen ligger klar til årets 17. mai feiring. Denne er strikket på dobbel tråd i et fantastisk tweedgarn. Buksene har en fin markering foran som gir den et dressy look. Oppskriften finner du i pickles sin siste bok: Voksne ingen adgang.

 

 

 

 

Til lillebror: dobbeltspent jakke

IMG_7231Til guttebaby er min absolutt favoritt denne dobbeltspente jakken designet av Lene Holme Samsøe. Like lekker som den er enkel! Forestill deg denne i blått med med en tøff guttekyse til. For eksemel guttelue fra Gustav og Berta som jeg har blogget om her. Oppskriften på jakka finner du i hefte Babystrik på pinde 3,5-4 som selges i de fleste garnbutikker.

 

 

 

Liten tid? En strikket tversoversløyfe spriter opp antrekket

IMG_6126Denne sløyfen strikket jeg på restegarn fra et større prosjekt. Alle guttebarna i storfamilien fikk denne til jul av meg. Oppskriften finner du mitt tidligere blogginnlegg. Denne tror jeg hadde vært lekker i helblått eller hvis du er i ekte 17.maihumør med en blanding av rødt, hvitt og blått garn surret på midten.

 

 

 

 

Til storesøster: Seterjentas søndagstakk

IMG_7230Denne vakre drakten finner du også oppskriften på i Pickles siste bok Voksne ingen adgang og her. Størrelsene går helt fra 6 mnd til 6 år, men vil tippe den passer best fra 2 år og oppover. Her har du også muligheten til å bruke barnesøljer som du kanskje fikk til dåp/navnefest eller som har gått i arv i familien? Pickles er jo kanskje aller mest kjent for at de har så utrolig fint fargeutvalg på nøstene sine så her kan du finne mange fine fargekombinasjoner hvis rødt og grønt skulle bli litt for tradisjonelt.

 

 

Hva er dine favoritter?

Legg igjen en kommentar